Győzike : Győzike késsel nevelte gyerekét |
Győzike késsel nevelte gyerekét
2007.03.08. 19:12
Gáspár Győző előadóművész és reality show-sztár majd kétmillió néző előtt hatalmas konyhakéssel hadonászva szétvágta lánya mosásban elszíneződött kabátját. Horváth Aladár szerint dráma, hogy ilyen jeleneteket az RTL Klub adásba enged.
– Amikor ilyen feszült a közhangulat az országban, a médiának fokozottabb a felelőssége. Azt látom, hogy a szenzáció és a profit hajszolása miatt bulvárszínvonalra süllyedt a romákkal kapcsolatos témák feldolgozása. Az ilyen késsel hadonászós jelenetek a legrosszabb ösztönöket keltik életre. Gáspár Győzőnek és az RTL Klubnak tudnia kellene, hogy a késsel nem szabad játszani – mondta a Reggelnek Horváth Aladár, a Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke. Másként látja mindezt Kolompár Orbán, az Országos Cigányönkormányzat elnöke. Mivel személyesen nem látta a műsort, csak annyit mondott: „szerintem Győzike akár humorból is szétvághatta lánya kabátját”.
A hétfő esti adásban az verte ki Horváth Aladárnál is a biztosítékot, amikor egy hétköznapi, apró-cseprő ügyből kifolyólag Gáspár Győző egy hatalmas konyhakéssel indulatosan szétszabdalta lánya kabátját. Az ok az volt, hogy a kabátot véletlenül egy másik ruha összefogta a mosógépben. Történt ez egy olyan közhangulatban, amikor az egész ország arra keresi a választ, miként fordulhatott elő, hogy egy roma származású fiatal szamurájkarddal átszúrta társát fényes nappal egy helyi járatú buszon. A két történet, azaz Gáspár Győző gyermeke előtti késes ámokfutása, és a szamurájkardos támadás között természetesen nincs semmilyen összefüggés. De egy ilyen felfokozott hangulatban sokak számára érthetetlen, hogyan fordulhat elő, hogy az utóbbi hetek legnézettebb műsorában a roma főhős úgy dönt, késsel hadonászva vezeti le indulatait egy tárgyon. Úgy, hogy ennek a sajátságos konfliktuskezelési technikának az egész családja a szemtanúja lehet. S úgy, hogy dühét szabadjára engedve – vélhetően öntudatlanul – egyszers-mind neveli is a gyerekeit. Mintát, méghozzá riasztóan rossz mintát mutatva fel nekik arról, szerinte hogyan kell feldolgozni egy családon belül kialakult apró kis bosszúságot.
Mindezt pedig semmilyen rendelkezésére álló eszközzel nem cenzúrázza az a kereskedelmi televízió, amely most éppen azzal küzd a romák kirekesztése ellen, hogy országos lapokban megjelent hirdetésekben keres két roma műsorvezetőt. A Reggel megkérdezte a Győzike-show producerétől, Herman Pétertől, hogy mikor forgatták az ominózus jelenetet. Ő erre nem tudott válaszolni, majd amikor szembesítettük azzal, hogy miért is lehet kivetnivalót találni ebben a műsorban, azt felelte: „A kés egy eszköz, mindenkinek van az otthonában. Az ön által feltett kérdés hülyeség, visszautasítom a kérdésben foglalt állítást”. Később a lap megkereste Kolosi Pétert, az RTL Klub programigazgatóját, aki szintén visszautasította már a puszta kérdésfeltevést is. Török Krisztina gyermekpszichológus szerint viszont nem egyedi helyzet, amiben Győzike megmutatkozott. „Sajnos a legtöbb műsor agressziót sugároz. Nem azért elítélendő a késes megoldás, mert ilyen a közhangulat, hanem egyébként is” – mondta a szakember.
– Nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a társadalmi közeget, amelyben ezek a műsorok mennek, felelőtlenség az még akkor is, ha nem közszolgálati csatornán fut a produkció. Ha a Győzike-show egy rétegműsor lenne, akkor sok minden beleférne, és nem kellene külön foglalkozni azzal, milyen hatást vált ki az, hogy a főszereplője történetesen éppen roma származású – mondta Antalóczy Tímea médiaszociológus. Véleménye szerint az elemzőket többnyire az a vád éri, hogy saját, úgymond túlontúl kifinomult ízlésüket akarják ráerőltetni a társadalom kevésbé kifinomult ízlésű produkcióra vágyó tagjaira, akik semmi másra nem vágynak, mint felhőtlen szórakozásra. „Minket csak azért érdekel, hogy mit közvetít a televízió, mert sokan nézik. A műsorkészítők arra hivatkoznak, hogy a nézőknek szükségük van ilyesmire, mert az ilyen bárdolatlan viselkedés különböző megnyilvánulási formáit is sokan nézik. Pedig egy műsor sikerét és minőségét nem lehet csakis és kizárólag a nézőszámmal mérni. Sokan vannak, akik felháborodásukban vagy kíváncsiságuk miatt nézik az ilyen műsorokat – folytatta a szociológus.
A szakemberek többnyire nem magát a reality komédia műfaját kritizálják, mert egyöntetű véleményük szerint azt is lehet ízlésesen, jó minőségben gyártani. Sőt, azt is többen elismerik, hogy ez egy sikerorientált műfaj, mert kiszolgálja az összes olyan emberi vágyat, amely a szórakoztató műsorokat élteti. Ilyen például a szenzációs hírek iránti érdeklődés, mások extremitásának megismerése iránti vágy vagy éppen a kukkolás ősi ösztönének kielégítése.
Természetesen a Reggel Gáspár Győzőt is megkereste, de ő jelenleg Törökországban tartózkodik, és asszisztense nem segített abban, hogy megkérdezhessük személyesen az érintettet, miért is vágta szét késsel kislánya kabátkáját – s ha már így tett, miért nem lépett fel később annak érdekében, hogy a műsor szerkesztői kivágják ezt a jelenetet a sugárzásra kerülő anyagból.
Bármelyik nézettségi mustrát is vesszük alapul, látszik, hogy Gáspár Győző műsora uralja a nézettségi listákat. Hiába van egyre melegebb, hiába van egyre tovább világos, hiába néznek szezonális okokból kevesebben kevesebbet tévét, a Győzike-show az éppen televíziót nézők csaknem 42 százalékát vonzza a képernyők elé. Innentől kezdve ami ebben a műsorban történik, nem azért érdekes, mert minőségi műsorról beszélünk, hanem azért, mert a produkciót az ország egyötöde látja.
|